keskiviikko 8. marraskuuta 2017

Vaikea vaihe vatsan kanssa ja tiukempi ruokavalio

Kuvassa itsetehtyä kaurasuklaamysliä, joka valitettavasti aiheuttaa tällä hetkellä tukalia tuntemuksia. Samoin kuin kauramaito.

Sain tasan 10 vuotta sitten lääkäriltä ärtyvän suolen oireyhtymän diagnoosin. Siihen aikaan se tarkoitti aika pitkälle samaa kuin tarkemmin määrittelemätön ruoansulatuselimistön toiminnallinen häiriö. Vasta vuosia myöhemmin todettiin tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttavan oireet. Itse huomasin asian tietenkin jo silloin, kun vatsavaivojani alettiin tutkia ja aloitin omatoimisesti sairauteni hoidon ruokavaliolla.

Ärtyvän suolen oireyhtymän kanssa tilanne ei ole koskaan vakio, vaan vaivat ja oireet elävät ja tulee helpompia ja vaikeampia kausia. Oireiluun vaikuttaa ainakin stressin määrä ja jotain tutkimustuloksia on saatu myös d-vitamiinin vaikutuksesta ärtyvän suolen oireiluun. Tämän sairauden kanssa saa koko ajan olla hakemassa tasapainoa oman ruokailun kanssa.

Jostain syystä olen lähiaikoina taas oireillut paljon ja tuntuu, etten voi syödä oikein mitään tulematta kipeäksi. Vaikka olen tämän 10 vuotta enimmäkseen vältellyt tuoretta ruista, olen tyytyväisenä syönyt Ryvita ruisnäkkileipää, enkä ole kokenut sen aiheuttavan oireita. Nykyisestä ruokavaliostani en oikein keksinyt enää mitään oireiden aiheuttajaa ja päätin jättää näkkärin nyt vähäksi aikaa pois. Onneksi FODMAP-matalaa ruokaa on vaikka mitä: lihat, kalat, juustot, tomaatti, kesäkurpitsa, munakoiso, porkkana, banaani, marjat, suurin osa pähkinöistä, kvinoa ja kaura sopivat kaikki minun vatsalleni erinomaisesti. Muista IBS-ruokavalioon yleisesti kuuluvista moni aiheuttaa minulle oireita. Riisiä, perunaa, bataattia, ananasta ja sokeria voin syödä aivan todella vähän kerrallaan ilman että turpoan palloksi. Nuohan oikeastaan ovat kaikki niin sanottuja nopeita hiilihydraatteja ja luulen turpoamisen johtuvan niiden korkeasta glykeemisesta indeksistä. Saan oireita myös monista maitotuotteista, vaikka ne olisivatkin laktoosittomia.

10 vuoden aikana olen oppinut aika taitavaksi fodmappien välttelijäksi. Olen tottunut tekemään ruoat alusta asti itse ja osaan nauttiakin siitä. Nyt kun olen kiristellyt taas ruokavaliotani, huomaan, että mielikuvitus meinaa loppua aamu- ja välipalojen suhteen. Näkkäri oli siihen helppo ratkaisu. Laktoositon jogurtti tai vastaava marjojen ja banaanin kanssa on aina arpapeliä, joskus turvottaa ja toisinaan ei. Toistaiseksi olen keksinyt seuraavan nopean ratkaisun aamu- ja välipalaksi: pidän jääkaapissa valmiiksi keitettyä kvinoaa, jota lämmitän, sotken kulhoon tölkillisen laadukasta tonnikalaa öljyineen, pilkottua kurkkua, kurkumaa, oreganoa ja päälle kunnon läjän smetanaa. Tällä mennään taas vähän aikaa ja ainakin pysyy nälkä pitkään poissa.