torstai 19. lokakuuta 2017

Näin minä suunnittelen ryhmäliikuntatunnin

Ohjaan piakkoin yksittäisen keppijumppatunnin tutussa paikassa. Raotan tämän esimerkkicasen avulla yhden tavan miten minä suunnittelen ryhmäliikuntatunteja. 

Tässä tapauksessa on kyse yhdestä yksittäisestä tunnista ja tunniksi valikoitui keppijumppa asiakkaiden toiveiden perusteella. Koska ohjaan juuri tämän tunnin vain kerran, en käytä kauhean paljon tunnin suunnitteluun. Keppijumppa voi tarkoittaa tuntia, jossa tehdään lähes aerobicmainen askeltava sarja isku iskulta musiikin tahtiin keppiä hyödyntäen tai se voi tarkoittaa myös rauhallista kehonhuoltotuntia, jossa keppiä käytetään avaavien liikkeiden apuna tai mitä tahansa näiden väliltä. Perinteisintä keppijumppaa on käyttää keppiä apuna erilaisia painonnostoliikkeistä tuttuja liikesarjoja tehtäessä kepin toimiessa ikään kuin painona raskaan voimailutangon sijasta. Perinteiset painonnostoliikkeet ovat itsessään nerokkaita moninivelliikkeitä, joita jokaisen kannattaa treenata tekniikka edellä ilman varsinaista painoa. Varmaan kuitenkin pelkkä painonnosto -sana vierastuttaa monia ja ehkä juuri siksi keppijumppa voi usein olla jotain aivan muuta. Toisaalta keppijumppaahan on aivan kaikenlainen liikunta, jossa hyödynnetään keppiä.



Heti kun tiedän edes vähän minkätyylistä tuntia olen suunnittelemassa (pelkkä tuntinimike riittää usein) ja tunnin keston, lähden miettimään vähän tarkemmin tunnin rakennetta (miten tunti etenee) ja sitä, minkälainen rooli musiikilla on juuri tällä tunnilla. Tanssia lukuunottamatta vältän suunnittelemasta tuntia niin, että se etenisisi isku iskulta musiikin tahtiin, koska sellaisen tunnin suunnittelussa on iso työ ja sen opettelussa vielä suurempi homma. Käytän musiikkia mieluummin taustalla ja korkeintaan mietin, että tietyn kappaleen aikana tulee tietyt liikkeet esimerkiksi matolla vatsamakuulla tehtävät selkälihasliikkeet.

Soittolistan tekeminen on tärkeä osa tunnin suunnittelua. Nyt kävin puhelimeni biisilistaa läpi ja valitsin tuttuja kappaleita vaihtelevin nopeuksin. Kun kuuntelen kappaletta mietin hetken voiko jotain liikettä tehdä luontevasti juuri tämän kappaleen tempoon ja sen perusteella päätän pääseekö kappale listalle. Musiikin valitsemisen jälkeen kirjoittelen johonkin ylös vähän tarkemmin mitä liilkeitä otan tunnille ja kuinka monta kierrosta mitäkin liikettä tehdään. Nykyään saatan mennä ohjaustilanteeseen vailla tarkempaa suunnitelmaa ja luotan siihen, että tunnista voi silti tulla hyvä. Liian tarkka suunnittelu menee usein hukkaan, kun monesti kuitenkin joutuu vähän improvisoimaan eri syistä. Oma muisti voi tehdä kepposet, asiakkailla on erilaisia rajoitteita tai kesken tunnin vain tajuaa, että suunnitelma ei toimi, pitää keksiä jotain muuta.