lauantai 5. elokuuta 2017

Voitin itseni niukasti!

Erävoitto! Juoksuohjelmani sisälsi tänään pelottavan rastin: 15 minuuttia lämmittelyä ja viisi kilometriä juoksua sykealueella 167-174. Lämmittelyksi hölkkäilin matalalla sykkeellä pysähdellen välillä venyttelemään. Aloitettuani juoksun syke nousi näppärästi vaadittuihin lukemiin ja pysyi siellä koko lenkin ajan. 


Alussa juokseminen tuntui todella raskaalta. Äkkiä kuitenkin huomasin, että asiaa ei kannata kummemmin miettiä, kunhan jatkaa vain. Oikeastaan tämä ajatus on minulle tuttu, koska sanon asiakkailleni usein niin, viimeksi tänään aamulla kiertoharjoittelua ohjatessani. Tiesin, että juoksuun menee yli puoli tuntia ja päätin katsoa kilometrejä vasta 30 minuuttia juostuani. Kuitenkin uteliaisuus voitti ja vilkaisin matkaa 20 minuutin jälkeen. Olin juossut vähän yli kolme kilometriä ja olin ihan tyytyväinen. Melkein heti sen jälkeen tuli vaikein paikka. Juoksu tuntui kamalalta. Oikeaan polveen sattui, pohkeet huusi hoosiannaa ja vasen lonkankoukistaja oli niin kireä, että tuntui kuin se olisi tehty puusta. Sattui joka askeleella, toisella jalalla toiseen paikkaan ja toisella jalalla eri kohtaan. Päätin juosta neljä kilometriä ja vaihtaa hetkeksi kävelyyn. 

Kun neljä kilometriä tuli täyteen sain jotenkin maaniteltua itseni jatkamaan juoksua. Lupasin itselleni huomiselle lepopäivän ja kannustin itseäni jatkamaan aina 100 ja 200 metriä kerrallaan. Ja minä juoksin, vilkuillen rannetta 100 metrin välein, mutta juoksin kuitenkin. Kotiin päästyäni jalkoihini särki, naamani oli violetti ja päätäni kivisti, mutta minä jatkoin juoksua ja olin todella tyytyväinen itseeni, kun en luovuttanut! 

Lenkin aikana tajusin, että tavoitteeni juosta Rantakymppi alle tuntiin on liian kova. Minulla on vielä matkaa siihen, että pystyn edes juosta 10 kilometriä putkeen. Tänään vitosen taistelun jälkeen ranteessa vilkutti kuitenkin iloinen yllätys, kun aikani oli 33:42. Olin todella yllättynyt, koska tiesin juosseeni koko ajan hitaasti ja päätin keskittyä vain siihen, että ylipäänsä juoksen. Yritän tsempata itseäni ajatukseen, että juoksen Rantakympin ilman aikatavoitetta, tavoitteenani vain kyetä juoksemaan koko matka.